Arkivverkets kartlegging i statlig sektor

Fram til 22. april får du plutselig litt å gjøre! 8. april sendte arkivverket ut et spørreskjema til statsforvaltningen der de ber om detaljert oversikt over «det fysiske og elektroniske arkivmaterialet som finst i statsforvaltninga, også gir ei oversikt over materiale som ein ventar vert produsert i tida framover.» Riksarkivet er plutselig blitt fullt, og det er innført avleveringsstopp!

Ikke bare spør de om fysiske arkiver, men også elektroniske arkiver, samt alle IT-system: «Vi ønskjer å få kjennskap til alle systema som vert nytta i di verksemd, også dei som du akkurat no ikkje er sikker på om inneheld informasjon som skal avleverast eller som kanskje ikkje vil innehalde arkivverdig informasjon.» Da er det bare å gå i gang med telling og kartlegging av hver av disse, slik som lønnssystemet, HR-systemet, regnskapssystemet, tidregistreringssystemet, adgangssystemet, overvåkingssystemet, e-postsystemet, nettsiden, sosiale medier, intranettet, rekrutteringssystemet og tidstyvbasen.

PS: Det er en trøst det de skriver her: «Enkeltdokumenter som er en del av et større papirarkiv, vil vi evt. komme tilbake til» (plutselig…)

Les mer