Ny rapport om digitalisering i kommunene

Riksrevisjonen har kommet med en rapport om digitalisering av kommunale tjenester. Blant hovedfunnene i rapporten er at kommunene i liten grad har digitalisert sine tjenester, og at digitaliseringsarbeidet har vesentlige hindringer.  Riksrevisjonen anbefaler bl.a. at Kommunal- og moderniseringsdepartementet tar et sterkere nasjonalt ansvar for å samordne IKT-politikken i offentlig sektor.

Enkelte av merknadene i rapporten er spesielt relevante for arkiv. Blant annet påpekes det at "for de fleste undersøkte tjenestene er det under halvparten av kommunene som over­fører mottatt informasjon elektronisk til ulike interne fagsystemer. For de fleste digi­tale tjenestene har under ti prosent av kommunene mulighet for å sende elektronisk svar etter endt saksbehandling. Dette viser at den digitale modenheten i de kommunale tjenestene gjennomgående er lav."

Riksrevisjonen skriver også i rapporten at «Automatisk informasjonsoverføring til kommunenes fagsystemer vil ofte redusere både saksbehandlingstiden og det manuelle arbeidet med registrering av innkommet informasjon. Det kan også bidra til bedre datakvalitet. Mulighet for elektronisk svar kan redusere saksbehandlingstid og ressursbruk ytterligere. Dersom digitale løsninger mangler, vil det redusere mulighetene for gjenbruk av data på tvers av saksområder og fagsystemer, og medføre at innbyggere og næringsliv må oppgi samme informasjon på nytt for hver av de kommunale tjenestene.»

Les rapporten